۲۶ فروردین ۱۳۹۸
فروردین ۲۶, ۱۳۹۸

غذاهایی که خواب را از چشمانتان می‌رباید

فروردین ۲۶, ۱۳۹۸ ۰ دیدگاه

غذاهایی که خواب را از چشمانتان می‌رباید

همه افراد دوست دارند که در شب یک خواب راحت و آرام داشته باشند اما برخی از افراد با اختلال خواب مواجه هستند که خود دلایل مختلفی دارد از جمله برخی از بیماری ها ، استرس، افسردگی و .. اما برخی از مواد غذایی هستند که خواب را از چشم می گیرند و باعث تشدید بی خوابی می شوند

خواب راحت نعمت بزرگی است. برای آن‌هایی که به محض رفتن به رختخواب هفت پادشاه را خواب می‌بینند شاید این گفته چندان معنایی نداشته باشد. اما برای کسانی که در رختخواب این دنده آن دنده می‌شوند، تمام ستاره های آسمان و چند گله گوسفند را می شمارند و باز خوابشان نمی‌برد خواب راحت در حکم یک آرزو است.

اگر از دسته اول هستید که خوشا به سعادتتان اگر مثل خیلی‌ها از جمله خود نگارنده به دسته‌ی دوم تعلق دارید باید بدانید که تغذیه نقش مهمی در کیفیت خواب دارد. یعنی غذا و عادت‌های غذایی می‌تواند به راحتی خواب شما را به هم بزند. در این مطلب به مواد و عادت‌های غذایی اشاره می‌کنیم که خواب را آشفته می‌کنند. با ما همراه باشید.
غذاهای ضد خواب
پرخوری زیاد و یا کم خوری، خواب شبانه را به هم می‌زند

شب‌ها مواد غذایی چرب میل نکنید مصرف مواد غذایی چرب، سنگین و دیر هضم برای وعده‌ی شام یا خوردن غذاهایی که می‌دانید باعث سوزش معده‌تان می‌شوند خواب شما را به هم ریخته و باعث می‌شوند به جای استراحت و آرامش، شبی پرتنش را تجربه کنید. غذای چرب و سنگین معده را اذیت می‌کند و زمانی که یکی از اعضای بدن راحت نباشد خواب به هم می‌ریزد توصیه می‌کنیم شب‌ها از مصرف این قبیل غذاها خودداری کنید. پرخوری زیاد و یا کم خوری، خواب شبانه را به هم می‌زند شب‌ها به اندازه و به موقع غذا میل کنید.
لیست غذاهای ضد خواب

پرخوری باعث ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود و شما را بی‌خواب می‌کند. بر عکس کم خوری و چیزی نخوردن نیز خواب را به هم می‌ریزد. به خاطر اینکه زود گرسنه‌تان می‌شود، شبانه راه آشپزخانه را در پیش می‌گیرید و یخچال را زیر و رو می‌کنید که هم خودتان را بی‌خواب می‌کند و هم ممکن است بقیه‌ی اعضای خانه را نیز بیدار کنید. پس شام را به موقع و به اندازه میل کنید.

کافئین شما را بی‌خواب می‌کند نوشیدنی‌های کافئین دار خاصیت محرکی دارند و مصرف آن برای افراد حساس توصیه نمی‌شود. اگر شما از بی‌خوابی رنج می‌برید نباید از بعد از ظهر نوشیدنی‌های کافئین دار میل کنید. شب‌ها به اندازه و به موقع غذا میل غذاهای ضد خواب کنید. پرخوری باعث ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود و شما را بی‌خواب می‌کند. بر عکس کم خوری و چیزی نخوردن نیز خواب را به هم می‌ریزد غذاهای ضد خواب اگر حساس هستید حتی چای نیز می‌تواند خواب شما را به هم بزند.
غذاهای ضد خواب
کافئین شما را بی‌خواب می‌کند

پس برای داشتن خوابی راحت‌تر از بعد از ظهر دور نوشیدنی‌های کافئین دار خط بکشید. شام دیر وقت ممنوع افرادی که از سوزش معده رنج می‌برند و یا ترش می‌کنند یعنی از بازگشت مایع تلخ و اسیدی از معده به دهان، رنج می‌برند باید از خوردن غذای سنگین و دیر هضم خودداری کنند. علاوه بر این دیر شام خوردن و با معده‌ی پر خوابیدن باعث می‌شود که اسیدها و ترشحات معده به مری برگردد و باعث سوزش معده شود که باعث اختلال در خواب می‌شود.

تا جایی که می‌توانید شام را زودهنگام میل کنید و از پرخوری آخر شب بپرهیزید. قبل از خواب از نوشیدن مایعات زیاد خودداری کنید نوشیدن مایعات زیاد قبل از خواب باعث می‌شود احتیاج به دستشویی پیدا کنید و خواب از سرتان بپرد و یا اینکه بعد از خوابیدن مجبور به بیدار شدن شوید. برای همین قبل از خواب از نوشیدن مایعات زیاد بپرهیزید.
غذاهای ضد خواب کدامند؟

صرفا جهت اطلاع: مصرف الکل قبل از خواب باعث بی‌خوابی می‌شود مصرف الکل باعث به هم زدن خواب شبانه می‌شود. در واقع زمانی که الکل وارد بدن می‌شود غذاهای ضد خواب متابولیسم یا همان سوخت و ساز آن خواب را به هم می‌زدند. علاوه بر این الکل باعث می‌شود که بدن دهیدراته شود غذاهای ضد خواب یعنی اینکه آب بدن کم شود و این به نوبه‌ی خود باعث می‌شود فرد بعد از بیدار شدن احساس خستگی و گیجی داشته باشد.

بیشتر بدانید از خوراکی های مفید برای داشتن خواب شبانه

ماست؛ خواب سفید

لبنیات یکی از مهم‌ترین منابع تأمین «تریپتوفان» هستند و عامل بهبود کیفیت خواب هستند. از سوی دیگر لبنیات و به خصوص ماست سرشار از کلسیم هستند که عامل کاهش استرس، تثبیت فیبرهای عصبی به خصوص فیبرهای مغزی و به دنبال آن خوابی راحت است.

نخود فرنگی؛ چرخهای خوابتان را تنظیم کنید

در حالی‌که «نخود فرنگی» به طور قطع یک خوراکی زودهضم و سبک نیست اما خوردن یک بشقاب نخود فرنگی، سوپ نخودفرنگی یا حتی ریختن نخودفرنگی در سالاد یا در کنار یک تکه سالمون برای وعده شام هم یک وعده غذایی سالم محسوب می‌شود و هم به طرز عجیبی کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. نخود فرنگی مثل سایر حبوبات سرشار از «پاناتونتیک اسید» یا همان «ویتامین B5» است که به ویتامین «در همه جا» مشهور است چون در اکثر خوراکی‌ها یافت می‌شود. «ویتامین B5» به مغز کمک می‌کند تا در طول خواب ماده‌ای به نام «استیل کولین» تولید کند که منجر به بهبود عملکرد و سلامت مغز می‌شود. علاوه‌براین ویتامین B5 به بدن در ساخت «ملاتونین» که منجر به نظم چرخه خواب می‌شود کمک می‌کند.
غذاهای ضد خواب
لبنیات یکی از مهم‌ترین منابع تأمین «تریپتوفان» هستند و عامل بهبود کیفیت خواب هستند

عدس سبز؛ سبز آرام

عدس‌ها هم جز دسته حبوبات و منبع غنی «تریپتوفان» هستند پس عجیب نیست اگر به شما توصیه کنیم برای تنظیم خواب‌تان عدس بخورید. یک کاسه عدس سبز پخته شده یا سالادی که با عدس درست کرده‌اید یک وعده غذایی ایده‌آل برای شام شب و به دنبال آن خوابی آرام است.

پاپ کورن؛ یک خواب سینمایی شیرین

تا به حال به این فکر کرده‌اید چرا وقتی به سینما می‌روید گاهی حسابی احساس خواب آلودگی می‌کنید و روی صندلی سینما خواب‌تان می‌برد، آن هم یک خواب عمیق؟ هیچ می‌دانستید دلیلش خوردن «پاپ کورن» در سالن سینماست؟ البته که این یک شوخی بود اما تأثیر پاپ کورن در تنظیم خواب شب ثابت شده است. «پاپ کورن» یا همان «ذرت بو داده» در صورتی که کم نمک و کم روغن طبخ شده باشد سرشار از تریپتوفان و یک وعده غذایی مفید برای شام شب است و چه بسا یک خواب سینمایی شیرین را برایتان رقم بزند